Föreligger en rätt för en hyresgäst att säga upp ett andrahandshyreskontrakt som gäller på bestämd tid?

Hej

Finns det något sätt för hyresgäst att säga upp ett andrahandshyreskontrakt som är på bestämd tid.

Det står att man måste skriftligen säga upp senast två månader innan slutdatum på hyresperioden för att kontraktet ska upphöra gälla på slutdatumet. Annars förlängs kontraktet automatiskt med 1 mån

Hyresgästen är tysk och omständigheterna kring pandemin gör att han vill säga upp hyreskontrakt tidigare. Hyres perioden på kontraktet är 20-10-27 till 21-10-31

Gäller möjligen 12 kap. 5 § 1 st. JB, i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan upplysas om att oberoende av de villkor som följer av avtalet så finns det alltid möjlighet att reglera nya villkor eller komma överens om annat, förutsatt att hyresvärden och hyresgästen båda samtyckt till det.

Vid uthyrning av bostadslägenhet på bestämd tid gäller uppsägning enligt 12 kap. 3-5§ Jordabalken (JB). Huvudregeln är att hyresavtal vilka är slutna på bestämd tid ska upphöra att gälla vid hyrestidens slut och inte behöver sägas upp om inget annat har avtalats. Det stämmer att 12 kap. 5§ st. 1 JB utgör ett slags undantag. En hyresgäst har med stöd av bestämmelsen en rätt att säga upp hyresavtalet med 3 månaders uppsägningstid, oaktat om det rör sig om ett tidsbestämt avtal.

Denna regel är giltig och behöver inte stå med i kontraktet. Det följer nämligen av 12:1 st. 5 JB att förbehåll som strider mot en bestämmelse i detta kapitel är utan verkan mot hyresgästen. Inga villkor får således vara sämre än de som framgår av lagen.

Undantag i JB 12:5 som säger att en bostadshyresgäst alltid har rätt

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare