Föreningsstämma

Hej,

Bor i en Samfällighet.

Föreningen ska ha årsstämma.

Valberedningen har fått fram bara en kandidat till ordförande posten.

Kan jag rösta nej på årsstämman ang förslaget utan att föreslå en annan.?

Kan jag ge en fullmakt till en annan boende för att göra detta åt mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 6 kap. 3 § lag om ekonomiska föreningar stadgas att varje medlem har en röst som får utövas vid stämman, såvida inga andra villkor uppställs i stadgarna. Det betyder helt enkelt att du kan rösta på årsstämman i enlighet med din beskrivning under förutsättningen att det inte uppställs något hinder mot det i stadgarna. Det är således rimligare att utgå från innehållet i stadgarna för att fastställa hur din rösträtt får utövas.

Som medlem som inte personligen ska närvara vid föreningsstämman får du utöva din rösträtt genom ett ombud. Även rätten att anlita ombud får begränsas i stadgarna, men en medlem har alltid rätt att anlita en annan medlem som ombud, 6 kap. 4 § lag om ekonomiska föreningar. Med andra ord får en annan boende rösta åt dig om han eller hon också är medlem i föreningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Pearl Yeuki Ku ChiuRådgivare