FrågaPROCESSRÄTTDomstol08/03/2018

Förenklat tvistemål

När sätts rubriceringen från tingsrätterna på en stämningsansökan i ett tvistemål? det vill säga om det är förenklat mål eller allmänt mål? är det vid ansökningsdag eller när motparten (den som mottager stämningsansökan ) kommer in med sitt svar? detta är då ett mål som rör en kapitalistisk och inte ett familjemål.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett dispositivt tvistemål utmärks av att partnerna själva kan komma överens om de som de tvistar om, t.ex. om pengar. De dispositiva tvistemålen delas upp i ordinära och förenklade tvistemål. De mål som rör tvister vars tvisteföremål uppenbart understiger ett halvt prisbasbelopp handläggs som förenklade tvistemål, 1 kap. 3 d § rättegångsbalken. Ett halvt prisbasbelopp för 2018 är 22 750 kr.

Detta innebär att tingsrätten ser till värdet av tvisteföremålet så som det anges i stämningsansökan vid ansökningsdagen. Är det uppenbart att det understiger ett halvt prisbasbelopp så handläggs det som ett förenklat tvistemål.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare