Företag drar olovligen pengar från mitt bankkonto och skickar felaktiga fakturor.

Vill anmäla ett företag för bedrägeri. 22/11 drogs 3521 kr från mitt konto och den 23/11 2297 kr. Detta har gjorts utan att jag skrivit på några papper och enligt Skatteverket kostar det inte 3521 kr. Dom har dessutom skickat en ny faktura på 3522 kr för något jag inte har en aning om.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att ett företag olovligen drar pengar från ditt bankkonto och skickar felaktiga fakturor till dig och du undrar vad du kan göra åt saken.

Ett företag som anger fel faktureringsadress gör sig skyldig till bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken).

Ifall ett företag olovligen drar pengar från ditt bankkonto, utan ditt medgivande, ska du kontakta din bank. De kan spåra transaktionen och på så sätt kan du få reda på vem det är som drar pengarna från ditt konto. I fall att det rör sig om bedrägeri ska du kupprätta en polisanmälan.

Om du har fått en faktura trots att du inte har beställt något från företaget ska fakturan bestridas i dess helhet. Kontakta företaget både per telefon och skriftligen, exempelvis via mejl, och spara alltid kopia på bestridandet för säkerhets skull. Om det är så att fakturan är från ett företag du aldrig varit i kontakt med, eller helt enkelt inte har ett avtal med, ska du göra en polisanmälan eftersom det eventuellt kan vara fråga om en bluffaktura.

Om företaget går vidare till inkasso kommer du att få ett inkassokrav, vilket du även detta skriftligen kan bestrida genom att kontakta inkassoföretaget både per telefon och skriftligen med samma uppgifter som i ditt tidigare bestridande.

Går det så långt att fakturan skickas till Kronofogden kommer du att delges (29 § LBH). Även detta ska bestridas om du är helt säker på att du inte är skyldig företaget pengar. Bestridandet till Kronofogden görs skriftligen och ska innehålla all relevant information och eventuell bevisning (31-32 §§ LBH). Här kan du även begära ersättning för kostnader med anledning av den felaktiga fakturan (eller bluffakturan). När Kronofogden fått in bestridandet kommer de vända sig till företaget som skickat fakturan och låta företaget avgöra om de vill att ärendet ska gå vidare till domstolen eller om det ska skrivas av.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare