Företag utförde inte den tjänst som bestämdes.

Har lämnat in guldsmycken 24 gr till guldsmedsbutik för omarbetning till en halslänk de har kampanj på 20% rabatt på arbetet. När jag jag redan efter 4 arbetsdagar kan hämta halslänken så frågar jag hur det kunde gå så snabbt sa de att det kan bli så ibland. Sa också att det såg fabriksgjort ut. Allt är som det ska vara svarar dom . Jag betalar 8440kr för omarbetet av mitt inlämnade guld. Nu har jag med hjälp av annan guldsmed kunnat tyda stämplarna på länken, den är italiensk! De har inte omarbetat mitt guld utan bara gett mig en ny länk. På 21,1gr det försvinner 10% när man arbetar om det ???? Har betalat för ej utfört arbete!! Lämnat 24 gr o 8440kr fick en ny länk på 21,1gr vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör en tjänst och du köpte tjänsten som privatperson och därmed blir konsumenttjänstlagen (KTjL) aktuell.

Kan du reklamera lagningen av halsbandet?
Att utgå från informationen som du har skrivit så låter det som att du och butiken bestämde att din halslänk skulle omarbetas. Det är något som inte gjordes som bekräftades av den andra guldsmeden och frågan blir då om du kan reklamera det. Min bedömning är att du borde kunna reklamera då ni bestämde att omarbeta halslänken och inte att ni skulle få en annan halslänk och därmed strida mot det avtal som kom till stånd på platsen och därmed faller inom 9 § p. 1 och 2. KTjL. Då går det att anse att tjänsten är felaktig då guldsmeden inte gjorde det som avtalades och du har rätt till reklamation.

Påföljder och reklamation
Vid fel så har konsumenten rätt till hålla inne betalning (19 § KTjL), kräva att näringsidkare avhjälper felet (20 § KTjL), prisavdrag eller hävning av avtalet (21 § KTjL) och sedan också en eventuell rätt att kräva skadestånd från näringsidkaren (31 § KTjL). När du har bestämt hur du vill gå tillväga, som till exempel hävning, behöver du anmäla det via en reklamation (17 § KTjL). Reklamationen skickar du till företaget på ett ändamålsenligt sätt, e-post till exempel. Sedan krävs att du reklamerar inom skälig tid, brukar anses inom 2 månader.

Vad kan du göra?
Det du behöver göra är att reklamera felet till guldsmeden inom rimlig tid, dvs inom två månader. Sedan behöver du och guldsmeden bestämma ersättning för den skadan (värdeminskningen) och hur du vill gå tillväga med halslänken. Om du och guldsmeden inte skulle komma överens och de inte följer lagen så kan du vända dig till den Allmänna reklamationsnämnden (ARN) där de kan pröva din tvist kostnadsfritt. Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp att rikta din talan mot guldsmeden kan du boka en tid med en av våra jurister här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare