FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev15/06/2018

Förfallodag för skuldebrev

Hej, Jag är skyldig en fd kompis 4000kr. Saken är att jag hjälpte honom och sälja en bil, så fick jag en liten slant för det, plus att jag fick då låna 4000kr extra, som jag klargjorde med honom att jag inte kan betala tillbaka på kanske 4-5 månader. Då sa han att "det var inga problem betala mig i juni 2019" och så ville han bara ha ett datum, då jag föreslog 1/6 2019?! Det ficka han med på och sa att "inte en dag senare"? Inga problem svara jag.

Och nu "kräver" han att jag ska betala tillbaka honom om 13 dagar? Och 14:e dagen anmäler han mig som bedragare? Kan han göra så, och vad kan jag göra för att tjäna tid? För det är omöjligt att jag kan betala honom så snabbt. Det som stack i ögonen på honom var att jag fick hjälp av min bror att köpa en motorcykel, och att jag sålt min gamla. Och han menar att om jag kan köpa mc, så kräver han sina pengar..

tacksam mot ert snabba svar..

Med vänlig hälsning,

Alex

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör ett skuldförhållande mellan två privatpersoner, det vill säga en situation där en privatperson lånat pengar av en annan privatperson. Det problem som tycks framgå av din fråga är en situation där det finns en avtalad förfallodag, det vill säga den dag då skulden ska betalas tillbaka, men utlånaren vill ha de utlånade pengarna tidigare än den avtalade förfallodagen.

Enkel fordran

Eftersom det rör sig om ett skuldförhållande mellan två privatpersoner så är Skuldebrevslagen (SkbrL) tillämplig. I din fråga framgår det inte att det har upprättats ett skriftligt dokument om lånet vilket innebär att din före detta kompis har en enkel fordran med vilken han kan kräva betalt från dig. Om fordringen inte skrivits ned i ett skuldebrev så är det en enkel fordran som regleras i skuldebrevslagens tredje kapitel. Samma regler tillämpas även om skuldförhållandet har antecknats i ett avtal men kallas då istället för ett enkelt skuldebrev.

När ska man betala?

I 5 § skuldebrevslagen fastslås att gäldenären (den som till exempel lånat pengar, i detta fall du) ska betala när borgenären (din före detta kompis) kräver det, om inget annat avtalats. Detta innebär att gäldenären ska betala på det avtalade datumet om ett förfallodatum har avtalats och inte när borgenären kräver det.

Sammanfattningsvis

Eftersom din före detta kompis gick med på att du skulle betala den 1/6-2019 innebär det att ett giltigt avtal om när betalningen ska ske har slutits. Detta innebär att du ska betala tillbaka pengarna den 1/6-2019 och du behöver inte betala vid ett tidigare datum än detta.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkomna att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare