Förflyttas man direkt till fängelse när man fått sin dom?

Min bror som nu ska sitta i fängelset var häktad när han fick sin dom och bestämmelserna var så att han inte skulle få släppas fri tills han förflyttas till ett fängelse. Min fråga är då kan det vara så att han fortfarande sitter i häktet eller förflyttas man till fängelse så snabbt man fått sin dom. Jag har skickat brev till kriminalvårdens journalarkiv med hans namn och person nummer då jag inte vet vart han sitter någonstans men har fortfarande inte fått svar. Vad kan det bero på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag för att besvara din fråga är strafftidslagen.

Huvudregeln är att ett fängelsestraff får verkställas när en dom fått laga kraft mot den dömde (2 § strafftidslagen). När domstolen bestämt att den dömde ska stanna kvar i häktet till dess domen får laga kraft verkställs domen när fängelsestraffet fått laga kraft (8 § strafftidslagen). Med andra ord kommer din bror sitta häktad tills verkställigheten av domen inleds och verkställigheten av fängelsestraffet fått laga kraft.

Jag kan tyvärr inte besvara varför kriminalvården inte har besvarat ditt brev. Som beskriven ovan är din bror sannolikt kvar i häktet. Mitt råd är att du istället testar att kontakta häktet.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare