FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2018

Förhala boupptäckningen

vad ska jag göra?

blev stämd 2016 i mars av ex fru ang vårdnad och äktenskapsskillnad. frun fick kvarsittningsrätt i huset och 100% vårdnad. jag hyr bostad i andra hand och vill inget hellre än att få detta löst men vill givetvis ej ge bort hus mm. En bodelningsförättare är utsedd av tingsrätten. jag har betal in 60.000kr då exet vägrar betala sin del. nu kommer nästa faktura på nästan samma belopp som hon vägrar betala så bodelaren menar på att jag måste betala även denna för att han ska fortsätta sitt arbete. hon förhalar och kommer ej in med det som han ber om så allt tar dubbelt så lång tid och jag får betala allt. Hon är sjukskriven från sitt egna bolag sen nästan 2år tillbaka som hon dessutom inte jobbat i utan endast fakturerat tidigare fodringar. på något sätt måste det här kosta henne pengar annars kommer detta fortsätta, hon förhalar och jag betalar. vad ska jag göra? hon försöker sänka värdet på huset, vilket jag fick se med egna ögon när värderaren var där för att värdera fastigheten.

kvarsittningsrätt fram till bodelning. bodelningen med förättaren har ju pågått i mer än ett halvår då borde hon ju ej ha rätt till att bo kvar i huset?

tacksam för all hjälp jag kan få om vad det finns för alternativ.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket väl så kan du komma att behöva betala din ex frus del av kostnaderna som hänför sig till arvodet han ska ha eftersom ni är solidariskt betalningsskyldiga. Däremot har du rätt att begära tillbaka pengarna genom kronofogden eller domstolen (regressrätt). Om du upplever att din ex fru drar ut på tiden med flit för att förstöra så ska du ta upp detta i tingsrätten med bevisning som styrker ditt påstående. Rätten gör då en bedömning av situationen och kan alternativ besluta att hon inte ska bo kvar eller /samt bli ersättningsskyldig för extra kostnader hon orsakat. Om du inte framför detta så kommer ingenting att hända.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp,

med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare