FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/01/2018

Förhindra försäljning av tomt med servitut?

Hej!

Har servitut på en väg till vår fastighet.

Nu har markägaren styckat av och har 2 tomter till försäljning. Dessa ligger utmed vägen upp till vår fastighet, kan vi stoppa detta.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni har ett servitut till en väg som ligger vid mark som nu ska säljas, och att ni vill förhindra försäljningen och inte avstyckningen. Bestämmelser om servitut finns i Jordabalken.

Rätt till servitutet

För det första så har ni kvar er rätt till servitutet även om markägaren säljer den mark som servitutet finns på om ett av dessa villkor är uppfyllda:

Servitutet är inskrivet i fastighetsregistretMarkägaren har gjort ett förbehåll för servitutet vid försäljning (som hen är skyldig att göra) Om köparen borde ha insett att ni hade ett servitutDessa villkor framgår av 7 kap. 11, 12 och 14 § Jordabalken

Förhindra försäljning

Nu till frågan om ni kan förhindra försäljningen. Den som är markägare har som ägare till fastigheten rätt att sälja och stycka av marken om hen vill. Däremot får hen inte på något sätt belasta ert servitut genom att exempelvis ta bort vägen eller förstöra vägen (14 kap. 6 § Jordabalken). I ert fall får med andra ord markägaren sälja marken, men de nya ägarna måste bevara erat servitut.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare