Förlänga hyra av bostadsrätt i andra hand

Hej!

Jag och min sambo hyr en bostadsrätt i andra hand. Kontraktet avser ett år, prövning av samboförhållande. Kontraktet går ut i Januari och jag undrar därför om det finns en möjlighet till en förlängning av kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra
Regler om hyra finns i hyreslagen – 12 kap. jordabalken (JB). Hyresavtal kan ingås för bestämd tid och hyresavtalet upphör då att gälla vid hyrestidens utgång, om inget annat har avtalats, t.ex. om avtalet innehåller en förlängningsklausul som innebär att ni kan förlänga avtalet vid tidens slut (12 kap. 3 § 2 stycket JB). Av det du skriver uppfattar jag det som att det inte finns någon sådan klausul i ert avtal.

Eftersom ert hyresförhållande har varat i mer än nio månader i följd måste hyresvärden säga upp avtalet för att det ska sluta gälla (12 kap. 3 § 2 stycket JB).

Styrelsen i bostadsrättsföreningen bestämmer om uthyrning är tillåten
Det är styrelsen i bostadsrättsföreningen som bestämmer om en ägare till en bostadsrätt i föreningen får hyra ut bostaden i andra hand. Det är inte alltid en ansökan om uthyrning i andra hand beviljas av styrelsen men godtagbara skäl brukar vara t.ex. om bostadsrättsinnehavaren arbetar eller studerar på annan ort, längre utlandsvistelse eller provsambo. Vanligtvis brukar man få hyra ut en bostadsrätt periodvis, sex månader eller ett år.

Möjlighet till förlängning av kontraktet
Det ni kan göra är att ta kontakt med personen som hyr ut bostadsrätten till er och höra om hen är intresserad av att hyra ut lägenheten till er under en längre period. Om det är intressant kan hen göra en ny ansökan om andrahandsuthyrning till styrelsen i bostadsrättsföreningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emilia SimuRådgivare