Förlängning av uthyrning av bostadsrätt i andra hand

Jag har ut min bostadsrätt just nu med anledning att jag flyttat ihop med min sambo. Bostadsrättsföreningen har godkänt uthyrningen med en giltighetstid på 1 år. Vad finns det för regler ifall jag skulle vilja fortsätta uthyrningen? Måste jag ha en annan anledning nästa gång, anses provsamboendet som ett förbrukat skäl?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall blir bostadsrättslagen (BRL) tillämplig eftersom det är en bostadsrätt du hyr ut. Du har rätt att hyra ut din bostadsrätt i andra hand om bostadsrättsföreningens styrelse ger sitt samtycke (7:10 BRL). Om bostadsrättsföreningen inte tillåter att du hyr ut din lägenhet i andra hand har du rätt att ansöka om tillstånd hos hyresnämnden (7:11 BRL). Hyresnämnden kommer då att pröva om du har godtagbara skäl att hyra ut. Provboende med sambo är ett godtagbart skäl i de allra flesta fall och det vanligaste är att tillstånd ges för ett år i taget.

Det du kan göra är alltså att börja att kolla med din bostadsrättsförening om de tillåter att du fortsätter hyra ut din lägenhet i andra hand. Eftersom förutsättningarna är liknande som vid den ursprungliga ansökan kan det finnas möjlighet att förlänga tillståndet ytterligare ett år. Vidare kan du ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. Det kommer då att ske en prövning om dina skäl fortfarande kan anses vara godtagbara för att tillåta fortsatt uthyrning. Hyresnämnden brukar dock vara ganska stränga med att det är ett år som gäller vid provboende med sambo.

Sammanfattningsvis skulle jag alltså rekommendera dig att prata med din bostadsrättsförening och om de inte går med på förlängning så kan du alltid ansöka om tillstånd hos hyresnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare