Förlängning av visstidsanställning

Hej!

Jag jobbar som lärare/lärarassistent på en grundskola och har en semestertjänst. Jag behöver varje 6 månader skriva på ett nytt anställningsavtal och har nu alltså gjort det tre gånger sedan 1,5 år tillbaka. Får min arbetsgivare fortsätta låta mig skriva på nya anställningsavtal varje 6 månader eller borde min anställning ha gått över i fast tjänst vid det här laget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har haft en anställning som räcker i 6 månader som sedan förlängts med 6 månader åt gången, vilket ska framkomma av ditt avtal. Detta räknas som en allmän visstidsanställning i 5 § lagen om anställningsskydd (LAS). Arbetsgivaren behöver inga särskilda skäl för att anställa arbetstagare under en viss tid.

Däremot övergår en visstidsanställning till en tillsvidareanställning när du har varit anställd hos arbetsgivaren i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod (5 a § LAS). Det är alltså okej att ha flera visstidsanställningar efter varandra och du har 6 månader kvar innan din anställning övergår till en fast tjänst.

Hoppas att du har fått lite klarhet över vad som gäller!

Frida Nygren BjörkRådgivare