Förlikningserbjudande för påstådd fildelning

Hej, Jag har fått Brev om fildelning från Njord Lawfirm- en påminnelse står det. Jag har aldrig fått ett första brev. I denna påminnelse blir jag ombedd att betala in en summa om 4 500 kr för "Fildelning och nedladdade av filmen London has fallen" som är utförd i oktober 2016. Jag har inte laddat ner något och jag har kollat datorn om det skulle vara någon annan men jag hittar inget. Osäker på om vi har samma dator som 2016 dock men det kan jag givetvis kolla.

Hur ska jag agera ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att du inte vill betala av den anledningen att du inte fildelat filmen så ska du inte göra det.

Det är endast en domstol som kan förpliktiga dig att betala skadeståndet. För att det ska ske måste du bli stämd och det krävs därmed gedigen bevisning och engagemang för att lyckasbevisa att det var du som fildelade filmen. I annat fall kan inte du bli förpliktigad att betala. Det är dessutom mycket ovanligt att dessa typer av processe drivs vidare till domstol.

Jag råder dig därför att inte betala förlikningserbjudandet. Skulle du få en påminnelse från ett inkassoföretag är det däremot viktigt att bestrida kravet.

Jag hoppas du fått större klarhet genom detta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare