Förlorad arvsrätt vid mord

Hej jag har en fråga angående ett fall och hur arv ska fördelas.

En dotter var med och planerade ett mord på sina föräldrar men hennes sambo utförde detta och var gärningsmannen, hon var alltså inte på mordplatsen. Dock dog bara pappan. Så nu är frågan får hon arv av pappan eller inte. Vi är osäkra då hon inte utförde mordet utan endast planerade. Hon är också det enda barnet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i svensk rätt är att den som genom brott uppsåtligen mördar sin förälder inte får ta arv efter denna förälder. Detta gäller även medhjälp till mord (https://lagen.nu/1958:637#K15P3S1). Regler för detta hittas i Ärvdabalkens 15 kapitel. Undantag görs från denne regel om gärningsmannen är under 15 år, lider av en allvarlig psykisk sjukdom eller är under 18 år och handlandet bestod i bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga (https://lagen.nu/1958:637#K15P1S4).

Vid mordförsök görs dock inte samma bedömning och arvsrätten består därför till denna förälder.

Hanna KanonRådgivare