Förlorar jag bostadsbidraget om jag tar in en inneboende utan inkomst?

Hej om jag äger en villa och har bostadsbidrag tappar jag då detta om min bror ska flytta in? Han har ingen inkomst och är pensionär!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om bostadsstöd finns reglerat i Socialförsäkringsbalken (SFB).

Om bostadsbidrag

Bostadsbidrag kan betalas ut till personer som bor med barn (barnfamiljer) eller personer under 29 år (96 kap. 2 § SFB). Om en person har rätt till bostadsbidrag och hur mycket beror på faktorer som: Inkomst, hur många barn som bor hemma, bostadsytan och vad bostaden kostar (se 95 kap. 3 § SFB).

Påverkas ditt bostadsbidrag av att du tar in en inneboende?

Som nämnt ovan beräknas summan av ditt bostadsbidrag samt rätten till bidraget utifrån olika omständigheter. Om det flyttar in ytterligare en person kommer bostadsbidraget behövas räknas om. Om du bor i en stor villa med ensam inkomst i hushållet, finns övervägande möjlighet att du ändå kommer få ha kvar ditt bostadsbidrag skulle jag tro. Däremot kanske summan sänks, utifrån en beräkning att fler personer ska "ekonomiskt dela" på hyran. Jag kan inte ge ett mer konkret svar då jag inte har all information om din situation.

Men på Försäkringskassans hemsida här går det att läsa mer om vilken summa som är gräns för att ha rätt till bidrag, samt att det går att fylla i sin inkomst/ bostadsytan/ hur många personer och få en beräkning av preliminärt bostadsbidrag! Mitt bästa tips är också att höra av dig direkt till Försäkringskassan för att fråga om de kan ge ett mer konkret svar utifrån dina omständigheter.

Jag hoppas att detta gav svar på din fundering!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare