Förlorar man körkortet om man begår en ny överträdelse om man har en varning sedan tidigare?

Hej! I Juni 2018 blev jag tagen av Polisen då jag hållt för kort avstånd till bilen framför samt för omkörning på höger körfält. I September samma år fick jag en varning från Transportstyrlsen som jag godkände. Idag 21 December 2019 blir jag tagen igen och uppmätt till 131kmh på 110 väg. Min fråga är kommer jag få behålla körkortet? Enligt polisen på plats så är det endast en böter det handlar om trots att jag förklarat historiken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisens förklaring stämmer. Det går bara att få en varning när man begår en överträdelse som annars hade lett till ett körkortsingripande, enligt 5 kap. 9 § körkortslagen. Varningen gäller enbart den överträdelsen är inte villkorad. När du begår en ny överträdelse sker en ny bedömning av den specifika överträdelsen. I detta fall är den senare överträdelsen av en mildare grad än din tidigare eftersom den inte leder till körkortsingripande, enbart till böter. Du kommer därmed inte bli av med ditt körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga. Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare