Formkrav äktenskapsförord

Hej,

Jag och min fru är numera särbo, men vi är fortfarande gifta. Vi har för några månader sedan gjort en gemensam bodelning inför skilsmässan, som vi båda har undertecknat och är överens om och har verkställt. Bodelningen innebär i stort sett att jag har överlåtit en summa pengar till frun, samt löst ut frun från huset, där jag nu bor ensam kvar. Frun har flyttat till en annan stad. Men vi har nu ångrat oss om skilsmässan och vill inte längre skiljas. Däremot vill vi fortsätta som särbo, men med varsin egen autonom ekonomi.

Vi har inga gemensamma barn, men frun har ett vuxet och utfluget barn sen tidigare äktenskap.

Nu vill vi upprätta ett äktenskapsförord som innebär bla att vid skilsmässa, så kvarstår huset inkl innevarande bohag som min egen enskilda egendom (enl den tidigare genomförda bodelningen), samt den summa pengar som frugan redan fått vid den tidigare genomförda bodelningen, skall avräknas.

Är det ok att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om att du vill veta vad man kan och inte kan skriva i ett äktenskapsförord. För att besvara detta vänder vi oss till Äktenskapsbalken (ÄktB).

Äktenskapsförord är ett avtal mellan makar om att viss egendom ska vara enskild. Att egendom är enskild innebär att den undantas vid en framtida eventuell bodelning. Det finns formkrav för att ett äktenskapsförord ska vara juridiskt bindande. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, underskrivet av makarna samt registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB). Läs mer här om vilken information som äktenskapsförordet måste innehålla.

Som huvudregel råder det avtalsfrihet och ni kan alltså föreskriva att all eller viss egendom ska vara enskild egendom. Ni kan även avtala att t.ex. egendom införskaffad innan äktenskapet ska vara enskild egendom. Det är viktigt att äktenskapsförordet är tydligt och klart identifierar vilken egendom som avses.

Detta innebär att ni fullt fritt kan avtala om att huset och bohag ska vara din enskilda egendom vid skilsmässa. Det är då även fullt möjligt att avtala om att den ersättning som tidigare betalats ut ska avräknas i skilsmässan (detta bör för formalitetens skull också skrivas som enskild egendom, effekten blir densamma, summan pengar kommer inte inräknas i skilsmässan).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare