FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet10/05/2018

Formkrav för fastighetsöverlåtelse i form av gåva

Hej

Fick fastighet i gåva av min morbror.

På lagfarten står att jag köpt till taxeringsvärdet. Men jag betalade inget för fastigheten.

Hur kan man göra för att bevisa detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar över hur du på bästa sätt åstadkommer och bevisar en sakrättsligt giltig gåva.

För att ge bort en fastighet i form av gåva ställer jordabalken (JB) upp formkrav för hur detta ska gå till. Enligt 4 kap 29 § JB gäller samma formkrav för fastighetsköp som vid gåvoöverlåtelse av en sådan. Gåvobrevet ska därmed innehålla uppgifter om vilken fastighet det rör sig om, vilka parter som är involverade samt en förklaring om att den aktuella delen av fastigheten överlåts till gåvomottagaren, se JB 4 kap 1 §. I gåvobrevet måste också anges en överlåtelseförklaring samt både gåvogivaren samt gåvotagaren ska signera handlingen.

Följs inte formkraven enligt jordabalken kommer avtalet att sakna giltighet mot eventuella borgenärer som kan komma att göra anspråk på gåvogivarens egendom.

Det du kan göra för att bevisa att det förelegat en giltig gåva mellan dig och din morbror är att uppvisa en handling för Lantmäteriet som uppfyller de formkrav som anges i 4:29 JB. Är dessa uppfyllda har ni åstadkommit en fastighetsöverlåtelse i form av gåva.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare