Förolämpning och kränkning

Hejsan

Om en person säger så här " du har cancer ..cancern har ätit upp hela din jävla hjärna ":

Vad klassas det som

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det uttalande som du beskriver kan klassas som förolämpning enligt 5 kap. 3 § brottsbalken. Att uttala sig mot någon annan på ett sätt som är ägnat att kränka den andres självkänsla eller värdighet klassas som brottet förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken).

För att det ska klassas som förolämpning krävs att uttalandet är riktat till den specifika personen/personerna. I det här fallet krävs alltså att personen uttalat sig till dig när du var närvarande. Om personen istället snackade "skit" inför en tredje person om dig för att åhöraren därefter för detta vidare till dig är inte att klassa som förolämpning utan brottet förtal (5 kap. 1 § brottsbalken).

Att något är ägnat att kränka den andres självkänsla innebär också att det i det enskilda fallet inte är avgörande om du faktiskt blivit kränkt utan att gärningen typiskt sett är en sådan som kan orsaka kränkning. Att säga att någon har cancer och att sjukdomen ätit upp någons hjärna kan sannolikt vara ett sådant uttalande som kan orsaka kränkning.

Vänligen,

Anna LissRådgivare