FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/11/2021

Förs man in i belastningsregistret om man blivit drogad av någon annan?

Hej, jag var på akuten förra veckan för jag svimmade och dem tog U-tox prov på mig. Resultatet visade positiv, jag har alltså blivit drogad på något sätt för jag har ej tagit droger. Min fråga är ifall jag kommer få en prick i registret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har uppfattat din situation som så att du fått i dig droger utan att du vet om det, kanske genom att någon annan fått i dig droger på något sätt. Du undrar nu om du kan bli straffad eller om det kommer anges i belastningsregistret.

Narkotikabrott
Det finns flera olika situationer där narkotikabrott kan aktualiseras. Det kan handla om innehav, försäljning, framställning etc, se 1 § 1 st. Narkotikastrafflag [NSL]. För att dömas för narkotikabrott krävs uppsåt, 1 § 2 st NSL. I ditt fall, där du utan vetskap blivit drogad, har du inte fått i dig preparatet med uppsåt. Du kan således inte dömas för narkotikabrott om det kan konstateras att du inte gjort det med uppsåt.

Belastningsregister
I belastningsregister anges uppgifter för den som exempelvis genom dom ålagts påföljd, 3 § Lag om belastningsregister. I ditt fall kommer inget registreras i belastningsregistret eftersom du inte lagförts för något brott.

Hoppas du fått svar på din fråga. Välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jakob JohanssonRådgivare