Försäkringsersättning och preskriptionstid

Fick en diagnos 2011 som ingår i sjuk- och olycksfallsförsäkringens moment händelseförsäkring.

Skadeanmälan gjordes först sommaren 2017 eftersom vi inte hade kännedom om att diagnosen ingick i försäkringen.

Försäkringsbolaget återkom och bekräftade att diagnosen ingick i försäkringen men att ersättning inte kan utgå eftersom anmälan gjorts efter 3 år från fastställd diagnos.

De hänvisar även till en regel med 10 år. "I varje fall inom 10år från det anspråk tidigast kunnat göras gällande"

Skulle jag kunna få hjälp att tyda detta. Är det värt att göra en överklagan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringsbolag är skyldiga att följa regler som är uppställda i lag vad gäller preskription. Numera finns en särskild preskriptionslag. Preskriptionslagen kom först 2015, vid tidpunkten då denna sjukdom konstaterades, dvs 2011 var försäkringsavtalslag (2005:104; FAL) tillämplig. I nämnda lags 7 kap 4 § framkommer följande:
"Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom 3 år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom 10 år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande".

Huvudregeln var att man måste anmäla till försäkringen inom 3 år från att man fått kännedom om att man kan göra anspråk på ersättning från försäkringen. Detta innebär alltså inom 3 år från att du fått reda på sjukdomen (förutsatt att det framkommer i villkoren att diagnosen ingår, se mer nedan i nästa stycke). "I varje fall inom 10 år ..." beror på om det föreligger särskilda omständigheter som talar för att en senare anmälan än inom 3 år är skälig. Försäkringsbolagen brukar bland annat se på när personen ifråga fick reda på sin diagnos, när läkare konstaterat diagnosen och om personen fått behandling för diagnosen eller liknande de år som passerat. Detta ska avgöras i varje enskilt fall.

När man tecknar en försäkring får man alltid tillgång till försäkringens innehåll. Antingen att det skickas hem ett försäkringsbesked med villkor i brevlådan eller att försäkringsbolaget hänvisar till villkoren på hemsidan. När du tecknar en försäkring ingår du ett avtal och bör därmed läsa igenom avtalet, dvs villkoren för försäkringen. Om du inte blivit informerad att denna diagnos ingår i din försäkring (muntligen eller genom försäkringsvillkor) tyder det på att du inte haft kännedom om att du kan få ersättning för en sådan diagnos och därmed räknas preskriptionen från att du blivit varse om detta. Oftast brukar detta dock framgå av villkoren och det handlar därför ofta dessvärre om att privatpersonen ifråga inte läst igenom villkoren ordentligt... Men jag råder dig att överklaga beslutet om du är missnöjd. Du har alltid rätt att överklaga ett beslut. Du kan utan kostnad begära att försäkringsbolaget ska göra en omprövning av ärendet (vilket såklart ska göras av en annan handläggare än den som gjort första bedömningen). Försäkringsbolaget får då göra en ny bedömning. Om du fortfarande inte är nöjd med beslutet kan du vända dig till en nämnd utanför försäkringsbolaget eller en domstol. Konsumentombudsmannen brukar i de flesta fall ha hand om dessa typer av tvister. Försäkringsbolaget är skyldig att informera dig om din klagorätt och hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

Hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare