Försäkringskassan begär återbetalning, vad ska jag göra?

Jag har tagit föreldrarledig sjuknivå några helger, försäkringskassa begära återbetalning på 80 000. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom när man kan bli återbetalningsskyldig till Försäkringskassan, och vad man kan göra om man har fått ett beslut om återbetalning. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

När kan man bli återbetalningsskyldig till Försäkringskassan?

Om man har fått för mycket pengar från Försäkringskassan kan man bli skyldig att betala tillbaka. Detta gäller oavsett om det är Försäkringskassan eller den försäkrade som orsakat att för mycket pengar betalats ut. Mer information finns på Försäkringskassans hemsida (här).

Vad kan man göra om man har fått ett beslut om återbetalning?

Om man inte kan betala hela beloppet som man är skyldig på en gång, kan man kontakta Försäkringskassan för att komma överens om en återbetalningsplan. Om man har fått ett beslut om återbetalning som man är missnöjd med kan man begära att Försäkringskassan ska ompröva beslutet. Information om hur man går tillväga för att begära omprövning av ett beslut från Försäkringskassan finns här.

Vad du kan göra nu

Om det är något som är oklart med beslutet om återbetalning rekommenderar jag att du kontaktar Försäkringskassan och försöker reda ut eventuella oklarheter och ta reda på vad beslutet grundar sig på. Om du anser att beslutet är felaktigt och/eller är missnöjd, kan du begära att Försäkringskassan omprövar sitt beslut.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare