Försäljning av hus på arrendetomt - skatt.

Ska man betala skatt vid försäljning av sommarstuga som är bygd på arendetomt

Jag betalar ingen fastighetsskatt

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida du ska betala skatt vid en försäljning av en sommarstuga som är byggd på arrendetomt.

En kolonistuga eller ett hus på en arrendetomt kallas ofta för "hus på ofri grund". Trots att de civilrättsligt betraktas som lös egendom behandlas de i inkomstskattemässiga sammanhang som en fastighet (2 kap. 6 § IL). Det är samma regler om beskattning som gäller vid en försäljning av en kolonistuga eller ett hus på arrendetomt som vid en försäljning av ett småhus (2 kap. 8 § IL). Detta innebär att fastighetsavgift eller fastighetsskatt ska betalas av den som är ägare till huset (2 § LKF).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare