Försäljning till underpris till barn

Vi säljer ett fritidshus till ett av våra tre barn för ett lågt pris.Hur påverkar det arvet mellan barnen vid vår bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäljning till underpris

Försäljning av ett fritidshus till ett underpris kan komma att ses som en gåva. Huruvida det ses som en gåva eller försäljning kommer bero på betalningssumman i förhållande till fritidshusets verkliga värde.

Om försäljningen blir att anses som en gåva, finns några arvsrättsliga aspekter att notera.

Förskott på arv

I 6 kap. 1 § ärvdabalken framgår att vad arvlåtaren i livstiden gett en bröstarvinge ska avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Era barn räknas i detta fall som bröstarvingar i förhållande till er och en gåva från er till det ena barnet kommer därför anses som förskott på dennes arv från er.

I 6 kap. 3 § ärvdabalken framgår att avräkning av förskott ska som utgångspunkt ske efter egendomens värde vid mottagandet. Vad gåvan var värd när denna mottogs är därför det som ska avräknas från förskottstagarens arv.

I det fall ni är angelägna om att det inte ska räknas som förskott på arv finns det möjlighet att i gåvobrevet skriva gåvovillkor om att det inte ska räknas som förskott på arv. Om sådant gåvovillkor finns ska gåvan i regel inte räknas som förskott på gåvomottagarens arv.

Förstärkta laglottsskyddet

I 7 kap. 4 § ärvdabalken regleras det förstärkta laglottsskyddet. Däri framgår att om arvlåtaren i livstiden har bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, ska vad som är stadgat i 2 § och 3 § om testamente gälla om det inte finns särskilda skäl häremot.

För att det ska röra sig om en gåva som getts under sådana omständigheter eller på sådana villkor att det till syftet är att likställa med testamente brukar krävas att gåvan getts i syfte att ordna successionen. Detta blir aktuellt när gåvan har getts nära i tid i förhållande till gåvogivarens dödsfalls (det som brukar kallas för gåvor givna på dödsbädden), eller att gåvogivaren har förbehållit sig nyttjanderätt till egendomen. Exempel på det senare är att gåvogivaren ger gåvan men med villkor om att han/hon ska få fortsätta nytta egendomen under sin livstid.

Om det förstärkta laglottsskyddet blir aktuellt kommer som sagt 7 kap. 2 § och 3 § ärvdabalken bli gällande. Dessa bestämmelser handlar om bröstarvinges laglott. I 2 § framgår att bröstarvinge är skyldig att från sin laglott (det som en bröstarvinge alltid har rätt till enligt lag) avräkna vad denna mottagit i förskott på arv. I 3 § anges att bröstarvinge har rätt att påkalla jämkning för att få ut sin laglott. Eftersom den bestämmelsen är tillämplig om det förstärkta laglottsskyddet gör sig gällande, innebär det att en bröstarvinge kan påkalla jämkning i sådan gåva för att få ut sin laglott om gåvan skulle orsaka att laglotten kränks.

Vid beräknande av värdet på gåvan är det här, till skillnad från vid förskott på arv, det "verkliga värdet" som används. D.v.s. det värdet som gåvan har då gåvan på grund av bestämmelsen ska återbäras eller beaktas.

Sammanfattning

Under förutsättning att försäljningen blir att betrakta som en gåva kan det således få arvsrättsliga konsekvenser. Förskott på arv eller det förstärkta laglottsskyddet kan då bli aktuellt och påverka hur arvet fördelas mellan barnen.

Vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare