Förskott på arv

Hej. Mina svärföräldrar delar ut pengar till min mans familj och gör stor skillnad på sönerna ekonomiskt. Har nu bjudit dom på en resa till Spanien men inte oss.

Min fråga är om man rent juridiskt få skilja så på sina barn och kompenserar den ena men inte den andra sonen. Är större summor det rör sig om.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som regel får föräldrarna göra vad de vill med sina pengar, så till länge det inte finns inskränkningar i form av testamente eller dylikt.

När det gäller frågan huruvida sonen anser sig orättvist behandlad regleras situation i lag. Det blir tal om förskott på arv, vilket återfinns i 6 kap. 1 § ärvdabalk (ÄB). Som regel ska det arvlåtaren gett en bröstarvinge anses vara förskott på arv, så länge inget annat är föreskrivet eller måste antas ha varit ansett. Det innebär att helt enkelt att det som den andra brodern mottagit (t.ex. resan) ska räknas av på dennes laglott.

När det gäller laglott så har bröderna, förutsatt att de är helsyskon, lika rätt när föräldrarna avlider, 2 kap. 1 § 2 st. ÄB. De ska alltså få saker som motsvarar samma värde då deras inbördes rätt är lika stor.

Avslutningsvis så kan det konstateras att de gåvor som givits till den ena sonen som huvudregel ska avräknas som förskott på arv när föräldrarna går bort. Om det är så att föräldrarna givit sonen sakerna/upplevelserna föreskrivet att det inte ska utgöra förskott på arv så får man helt enkelt finna sig i situationen. Men som jag tidigare nämnt, huvudregeln är att det presumeras vara förskott på arv, så finns det inget som talar emot det så ska det avräknas. Värt att notera är att personliga presenter och mindre gåvor inte omfattas av reglerna. Lagen är konstruerad på så vis att syftet är att båda barnen ska få lika mycket!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare