Förskott på arv?

Hej

Jag har en väninna som är riktigt ledsen och som inte orkar ta tag i sitt dilemma. Hoppas att det är ok att jag frågar åt henne.

De är tre syskon. Deras pappa gick bort för några år sedan och mamman har blivit sjuk.

Det har nu kommit fram att mamman har överlåtit sin fastighet till en av syskonen. Ägarbyte har skett. Dock har ingen fått se avtalet dem emellan. Det betyder att mamman inte har något kvar den dagen hon går bort. Får man göra så här? Kan mamman ge bort (sälja billigt) till en av syskonen utan att det blir ett förskott på arvet? Kan man begära att få se avtalet dem emellan? Och hur gör man om man inte är överens om vad som har skett?

Tack på förhand!

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

När det kommer till gåvor från en förälder till ett eget barn så räknas det generellt alltid som förskott på arv, vilket medför att värdet ska räknas av vid en senare arvsfördelning. För att en sån gåva inte ska vara ett förskott så krävs att det i gåvobrevet står att det inte är ett förskott på arv. Den här typen av avtal är inget man kan kräva att få se, om man inte går vidare i andra steg. Hur man går vidare beror lite på hur situationen ser ut.

Vid ett framtida arvsskifte så ska förskottet på arvet avräknas från den arvslott som arvingen ska få, då kommer personen att behöva bevisa att detta rör sig eller inte rör sig om ett förskott.

Man kan även som annan arvinge klandra den här gåvan under vissa förutsättningar. Detta måste göras inom 1 år från det att bouppteckningen har avslutats.

En annan möjlighet består i om fastigheten också ägdes av pappan innan han gick bort. Detta medför att mamman ärver hans andel av fastigheten enligt arvet för efterlevande make. Om så är fallet ärver man inte den delen med ägandeskap utan endast med fri förfoganderätt, vilket betyder att man får använda egendomen men inte ge bort den eller testamentera den till någon annan. Om så är fallet blir gåvan ogiltig.

Det finns alltså flera olika angreppsätt beroende på olika omständigheter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare