Förskott på arv och laglott

Hur är det med förskott på arv då det finns en universell testamentstagare med i testamentet?

Vi är 2 barn som fått pengar av vår ensamstående mor innan hon avled. Min bror har fått 100 000 kr mer än mig. I testamentet ärver jag och min bror hälften och den andra hälften tillfaller en universell testamentstagare. Regleras förtidsarven ur dödsboet så att vi bröder får samma summa utifrån hela arvet eller kommer detta endast justeras i vår hälft av arvet? Ska dessa förtidsarv på något vis även regleras till den universella testamentstagaren andel?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då jag inte läst testamentet måste jag tolka testamentet utifrån de uppgifter du lämnat i din fråga. Jag tolkar testamentet som du och din bror förordnats en andel som motsvarar er lagstadgade så kallade laglott (7 kap. Ärvdabalken (ÄB)). Laglotten är halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Huvudregeln att förskott av arv ska avräknas på arvslotten gäller även för den som fått laglott (7 kap. 2 § ÄB).

En universell testamentstagare delar kvarlåtenskapen på lika villkor som andra dödsbodelägare.

Då till frågan hur man räknar ut andelar i denna situation. Kalkylen är: Förskottet + Behållningen i boet / Antal arvingar = Arvslott. Som redan nämnts: Halv arvslott = Laglott

Låt oss ta ett exempel:

100 000 i förskott på arv 500 000 kr i behållning i boet efter död

100 000 kr + 500 000 kr = 600 000 kr (Förskott + Behållning i boet)

600 000 kr / 2 arvingar = 300 000 kr som är arvslott

300 000 / 2 = 150 000 kr = laglott (laglott är halva arvslotten)

Resultat:

Arvinge 1 (ex. du) 150 000 kr

Arvinge 2 (ex. din bror) 50 000 kr (150 000 kr - 100 000 kr (förskott))

Universell testamentstagare 300 000 kr

Totalt 500 000 kr

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Franck OlofssonRådgivare