Förskott på arv samt det förstärkta laglottsskyddet

Hej!

Jag har en fråga som gäller försäljning av fastighet!

Jag och min syster har en gammal far som plötsligt bestämt sig för att sälja sitt hela hem till min syster innan han avlider! Jag har på omväg fått reda på att en affär är på gång att genomföras, detta medför att mitt eventuella arv helt försvinner till min syster!

Har jag några rättigheter i denna fråga??

De säger att de inte vill göra mig lottlös från arv, men som jag ser det så finns inget arv kvar efter försäljning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i ärvdabalken(ÄB).

Svar på din fråga är att Ja du har rättigheter i ett sådant fall!

Fördelning av arv:

Först och främst kan vi konstatera att det är den avlidnes barn som ärver i första hand enligt 2 kap 1 § ÄB. Samtliga barn delar då lika på arvet. Alltså ska du och din syster dela på arvet genom att eran vardera arvslott är halva arvet.

Är försäljningen en gåva?

I begreppet "gåva" innefattas även försäljning till underpris. Under förutsättning att fastighetens taxeringsvärde är lägre än fastighetens marknadsvärde kommer fastigheten att säljas till underpris till din syster. Mellanskillnaden mellan marknadsvärdet av fastigheten och fastighetens taxeringsvärde kommer alltså anses utgöra en gåva. Eftersom jag inte vet något om priset vid försäljningen kan jag inte säga om det är en gåva eller inte.

Förskott på arv:

Enligt 6 kap 1 § ÄB föreligger en presumtion för att gåvor som en arvlåtare under sin livstid har gett en bröstarvingen(avkomling i rakt nedstigande led) är att anse som förskott på arv. Det gäller om inget annat har föreskrivits eller måste ha avsetts med hänsyn till omständigheterna.

Vid beräkning om förskott på arv utgår man från vad gåvan var värd vid gåvotillfället. Avräkningen gör man genom att lägga till värdet i uträkningen för att sedan göra avdrag för denna vid beräkningen av din systers arvslott, 6 kap 5 § ÄB. Tanken med detta är att man vill se till att alla bröstarvingar får lika mycket.

Om det är att anse som förskott på arv så ska alltså värdet på gåvan vid gåvotillfället räknas av din systers arvslott och således får du en större del av arvet vid fördelningen av arvet.

Förstärkt laglottsskydd:

Om det inte skulle anses som ett förskott på arv så har du som bröstarvinge ändå en möjlighet att få ut din laglott, enligt 7 kap 4 § ÄB. Regeln om förstärkt laglott gäller dock bara om gåvan är att jämställa med ett testamente. Det handlar främst om fall där någon gett bort egendom kort tid innan personen avled t.ex. under den sista sjukdomsperioden eller om det i gåvobrevet föreskrivits nyttjanderätt för gåvogivaren fram till hans eller hennes död.

Om regeln om förstärkt laglottsskydd är tillämplig, kan den som mottagit gåvan bli återbäringsskyldig till ett belopp som motsvarar bröstarvingarnas laglott. En bröstarvinges laglott är halva dennes arvslott. Vid beräkning av laglotten ska värdet av den egendom som getts bort läggas till kvarlåtenskapen.

Om du vill göra gällande den rätten ska du väcka talan inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avslutades enligt 7 kap 4 § andra stycket.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare