Försök till ringa stöld eller ringa stöld?

Hej!

Jag blev tagen för ringa stöld efter att ha med uppsåt lagt varor i min korg på Ica och inte betalat för dem i självskanningskassan. Beloppet låg på ca 600 kr för stöldgodset. Jag blev tagen av väktare och sedan kom polisen på plats. Jag erkände till brottet, var snäll och gjorde allt som de sa och höll mig lugn. Jag är 20 år, student på högskolan med en inkomst på enbart bidrag på ca 3500 kr samt en liten lön på 700kr/mån.

Vad blir resultatet av detta? Hur länge kommer det synas i mitt register?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stöld regleras i 8 kap. 1 § och ringa stöld i 8 kap. 2 § Brottsbalk (1962:700) (BrB). Det finns en beloppsgräns som spelar roll vid butiksstölder, eftersom försök till ringa stöld inte är kriminaliserat. Gränsen mellan ringa stöld och stöld av normalgraden går vid 1250 kr, vilket betyder att det handlar om en ringa stöld i ditt fall då beloppet låg vid 600 kr. Det betyder att du inte kommer att kunna straffas för att du försökt ta något som är värt mindre än 1250 kr (8 kap. 12 § BrB). Frågan blir däremot om du begått ett fullbordat brott. Genom tidigare rättspraxis har det framkommit att om en butik är en självbetjäningsbutik, vilket det verkar handla om utifrån din fråga då du gått till självbetjäningskassan. Eftersom detta verkar vara fallet borde brottet fullbordats när du passerar kassaspärren utan att ha betalat dessa varor du tagit med dig från butiken (NJA 1965 s. 398). Det är slutligen upp till en domstol att bedöma om kraven för ringa stöld är uppfyllda. Det krävs att du blir dömd för brottet innan det blir fråga om att det kommer synas i ditt brottsregister.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare