FrågaARKIVÖvrigt31/01/2017

Försörjningskrav och bostad av tillräckligt stor storlek

Jag och min pojkvän ska gifta oss i Egypten så att han ska få komma och bo med mej i Sverige, lästa på migrationsverketssida att man måste kunna försörja honom och att vi måste ha en tillräckligt stor lägenhet. Jag får CSN varje månad ca 8000 och jag bor i en 1:a på 41 kvm, så den är ganska stor. Tror ni att de blir problem pga av att jag bara har en 1:a och får CSN??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

(Eftersom det är väldigt många som ställer frågor kan det ibland ta tid innan ni får svar på er fråga. Jag hoppas ändå att mitt svar ska komma er till nytta.)

Du har helt rätt gällande din fråga. Enligt 5 kap 3b § Utlänningslagen (2005:716) (UtlL) krävs att du kan försörja dig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för dig och din pojkvän/blivande make.

Dessutom har en ny lag, "lagen (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheter att få uppehållstillstånd i Sverige" - även kallad "BegrL" - tillkommit som dessutom enligt lagens 9 § stadgar att du måste kunna försörja både dig själv och din framtida make och att bostaden är tillräckligt stor för er båda.

Jag har kontaktat Migrationsverket, som är de som beslutat om vad som anses som "tillräcklig försörjning och tillräckligt stor bostad". Svaret är att det pendlar från fall till fall.

Vad hade gällt om den tillfälliga lagen inte hade funnits?

När inte den tillfälliga lagen - BegrL - fanns, var rekvisitet/kravet angående en tillräckligt stor bostad uppfyllt under förutsättning att du hade en bostad som du antingen ägde eller hyrde. Om det var en hyresrätt krävdes det att du hade haft den under en viss varaktighet. Vad som närmare avsågs med kravet att kunna försörja sig innebar att under förutsättning att du hade en lön som uppgick till förbehållsbeloppet vid utmätning av lön enligt 7 kap 5 § Utsökningsbalken var detta krav uppfyllt. Nu är dock inte detta direkt aktuellt eftersom BegrL fortfarande är gällande rätt.

Rekommendation och slutsats

Min uppfattning är att din nuvarande situation tyvärr inte kommer att leva upp till kravet på försörjning och inte heller bostaden kommer att anses tillräckligt stor. CSN är ingen inkomst utan endast ett bidrag samt lån. Min rekommendation är att ni helt enkelt väntar med att ansöka om uppehållstillstånd tills lagen slutar gälla. (Den kommer att gälla t.o.m. år 2019.). Då har du bättre möjlighet att uppfylla kraven som normalt sätt gäller enligt 5 kap 3b § UtlL och förutsättningarna till uppehållstillstånd är då avsevärt mycket godare.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till fortsättningsvis.

Behöver du ytterligare hjälp är du varmt välkommen att kontakta vår juristbyrå på: bokning@lawline.se.

Trevlig kväll,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare