FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/01/2021

Försörjningsskyldighet för sambos barn

Hej!

Är jag försörjningsskyldig för min sambos barn sedan ett tidigare förhållande?

Barnet bor varannan vecka hos oss.

Mvh M

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försörjningsplikt för barn behandlas i föräldrabalken (FB). Enligt 7 kap. 1 § FB har föräldrar en försörjningsplikt gentemot sina barn. Av 7 kap. 5 § FB fastslås att en styvförälder kan bli försörjningsskyldig om hen är gift med föräldern som har vårdnaden om barnet eller om hen har egna barn tillsammans med sambon. Eftersom du inte är gift med din partner så gäller denna bestämmelse endast om ni har egna barn tillsammans. Då din sambos barn är från ett tidigare förhållande har du alltså ingen försörjningsplikt.

Har du ytterligare frågor är du mer än välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare