Försvarsspray

Hej jag har en fråga som jag vet får man inte ha peppar sprej eller använda det i Sverige men man fick använda alla sorters försvarssprej så länge det inte innehåller nåt med oC eller nåt sånt får man då göra hemma gjorda självförsvars sprejer som då inte innehåller oC

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns dessvärre inget tydligt svar på denna fråga enligt lagstiftningen, den hamnar dessvärre aningen i gråzonen.

Pepparsprayer är i Sverige olagliga eftersom de faller in under vapenlagen. Även andra anordningar som har liknande verkan och ändamål kan också falla in under vapenlagen. Föremålen jämförs då med skjutvapen.

Det finns däremot lagliga försvarssprayer som säljs på marknaden i Sverige, dessa innehåller då inte pepparextrakt (Oleoresin Capsicum). Försäljarna av dessa försvarssprayer har dock fått rätt att tillverka och sälja dessa i Sverige. Köparna och användarna av dessa behöver inte ha någon licens eller liknande. Men dessa pepparsprayer får enbart användas i nödvärnssituationer.

Lagstiftningen kring en hemmagjord försvarsspray är tämligen oklar. Det kan vara så att den faller in under Vapenlagen, om den är så pass farlig (vilket är svårt för mig att avgöra). För att avgöra detta måste man veta lite mer om anordningens tillverkning och funktion. Om den faller in under vapenlagen så kan du behöva licens för att få använda och ha med dig den på offentliga platser. Om du inte har licens för den kan man bli skyldig för ringa vapenbrott, då straffet kan bli böter och max sex månaders fängelse.

Jag skulle rekommendera att du vänder dig till Polisen för ytterligare vägledning.

Hoppas du fick lite vägledning i frågan, men som sagt så finns det inget tydligt svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare