FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/12/2020

Försvinner brotten helt vid gallring från belastningsregistret?

Hej, jag är sedan tidigare dömd för ett ringa narkotikabrott och en misshandel till dagsböter. Båda domarna föll för 7-8 år sedan (17 år vid ringa och 18 år gammal vid misshandeln) och finns alltså inte kvar i belastningsregistret för vem som helst att se (finns inte på lexbase längre).

Ungefär ett är efter mina domar blev jag stannad av polisen i en rutinkontroll och dom frågade om jag haft något med dom att göra tidigare. I princip direkt jag nämnde narkotikabrottet sa dom att jag var misstänkt för drograttfylla. Dom sökte igenom bilen med hund och jag fick följa med till stationen för provtagning. Det fanns ingen narkotika i bilen och provsvaret visade såklart negativt eftersom jag lagt det där livet bakom mig. Det här skedde i centrala delar av staden jag bor och vuxit upp i vilket var oerhört pinsamt då många såg det.

Hade jag inte sagt att jag hade en dom och om dom inte kollat upp det så hade jag förmodligen fått åka vidare likt en vanlig rutinkontroll.

Nu till min fråga.. Om jag blir stannad nu och dom frågar om jag haft något med dom att göra förr, måste jag då nämna mina 7-8 år gamla domar trots att dom är utgallrade?

Och kan dom på något sätt se dessa domar i något eget "polisregister" som inte allmänheten har? Jag finns inte med misstankesregistret längre heller.

Blev väldigt mycket text här nu men hoppas du förstår min fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta om polisen kan se dina tidigare domar, trots att brotten numera är gallrade från belastningsregistret.

När ett brott gallras från belastningsregistret innebär det endast att uppgiften försvinner från just det registret. Gallringen medför däremot inte att själva domarna försvinner, utan utgångspunkten är att de fortfarande går att begära ut som allmänna handlingar. Det är alltså möjligt att få reda på att någon har dömts för ett brott även efter gallringen från belastningsregistret.

Om du skulle bli stannad av polisen i framtiden behöver du däremot inte säga någonting om dina tidigare domar. Polisen har inte heller något "eget" brottsregister som är dolt för allmänheten, men de kan alltså fortfarande få tillgång till domarna på annat sätt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar över något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare