Försvinner pricken från Lawline efter fem år?

Hej,

Jag blev dömd för ringa narkotikabrott för innehav av kokain och fick dagsböter som jag givetvis betalade.

Min prick i belastningsregistret kommer finnas kvar i fem år. Min fråga är om den försvinner "för gott" därefter? Alltså att det dels inte syns på ex MrKoll, lexbase och liknande men även om man exempelvis ska till USA på en resa och ansöka om visum?

En tilläggsfråga är egentligen om detta kommer ge mig några slags begränsningar överlag efter att dessa fem år passerat?

Stort tack på förhand,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger så kommer pricken i belastningsregistret finnas kvar i 5 år från det att domen vann laga kraft. De uppgifter som MrKoll och lexbase behandlar kommer däremot inte från belastningsregistret, utan de sparar domar från domstolarna. Det betyder att det inte finns någon gräns för hur länge dessa sidor kan behålla uppgifterna. Det finns dessvärre inget som hindrar sidor som dessa att behålla uppgifterna i all evighet. Huruvida detta är rimligt utreds för tillfället, och regeringen har i detta nu utredare som utreder saken. Det har däremot ännu inte kommit någon ändring som påverkar situationen. Till dess finns det inte så mycket att göra.

Huruvida detta kan ge dig några begränsningar är svårt att veta, vissa arbetsgivare slår upp sökande i databaserna, vissa arbetsgivare begära ett utdrag ur belastningsregistret (som kommer vara gallrat om 5 år), vissa begär inget alls. Det beror också en hel del på vilket yrke du har. Vid sökande av visum specifikt så begärs ditt belastningsregister. När domen är gallrad så bör det alltså inte vara några problem.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare