Förtäckt hot

Räknas det som olaga hot att säga till en person : vi ses utanför dig ikväll . Och : jag och fyra till är påväg hem till dig o vi ska göra upp saker , och även uppge personens hemadress i samma mening ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är straffrättslig och svaret finns i brottsbalken (BrB).

Olaga hot

Olaga hot regleras i 4 kap. 5 § brottsbalken (BrB). Inte bara uttryckliga hot är straffbara, utan även handlingar som implicerar hot, dvs. förtäckta hot (jfr NJA 2013 s. 1227). Det är endast hot om brottslig gärning som är kriminaliserat. I detta fallet kan "göra upp saker" implicera att det ät hot mot liv och hälsa, t.ex. misshandel eller dylikt. Enligt bestämmelsen krävs att hotet ska ha framkallat allvarlig fruktan. Det ska alltså framstå som allvarligt menat. Bedömningen huruvida det har förelegat allvarlig fruktan tar bl.a. hänsyn till vad hotet i sig innebär och gärningsmannens farlighet.

Svar

I detta fall är det ett möjligt förtäckt hot som kan bedömas som olaga hot. Detta förutsätter att den hotade har upplevt allvarlig fruktan och att hotet är allvarlig menat.

Hoppas att din fråga besvarades tillfredställande!

Lawline RådgivareRådgivare