Förtal mot företag?

Kan man bli anmäld för förtal om man skriver något negativt om ett företag på Facebook

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man begå förtal mot ett företag?

Din fråga kan besvaras ganska kortfattat; Paragrafen om förtal i brottsbalken 5 kap 1 § (här) tar sikte på en levande person och kan inte tillämpas i fråga om någon skulle begå motsvarande agerande mot ett företag. Ett sådant agerande kallas istället för ekonomiskt förtal och är inte ett brott enligt svensk lag. Svaret är alltså nej, man kan inte bli anmäld för förtal om man skriver något negativt om ett företag.

Undantag

Det finns dock ett litet undantag som jag vill upplysa dig om. Det finns ett exempel i rättspraxis på när en ärekränkning mot ett företag lett till fällande dom (NJA 1950 s. 250). Fallet var sådant att företaget var starkt förknippat med en person. Personen i fråga var verkställande direktör för företaget och företagets namn innehöll personens namn. Det här fallet borde vara jämförligt med fall som gäller små företag som styrs och förknippas med endast en person eftersom förtal måste vara riktat mot en person.

Sammanfattning

Om det inte med tydlighet går att fastställa vem som ett uttalande är menat att utsätta för andras missaktning, så omfattas det inte av förtalsregeln, t.ex. om det rör sig om ett större företag med många anställda.

Du är varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen vid ytterligare frågor!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare