Förtal och rättsprocessen bakom

Hej

Kvinna på 50 år,gift har två barn varav ett är utfluget.

Har nyligen fått veta att en person som varit familjens vän i 4 år baktalar mig och min familj.

- första lögnen är påståendet jag och min man har en orosanmälan på oss för att vi dricker alldeles för mycket, ( detta sades till en hen inom samma idrottslag min man även är tränare för ..

- nästa påstående är att jag mamman dricker alldeles för mycket och är dyngrak var och varannan dag. När personen i fråga inte ville lyssna på det påståendet om mig och sagt att det högst osannolikt känner denna mamman sen jag var liten bästakompis med hennes son sen barnsben. Då trycker hen på och påstår att jag och min man slår vår son och sonen har blivit kallad till rektorn för att skolan är oroliga .

Det sista jag nu hörde var att jag mamman även äter massa starka mediciner och dricker mig stupfull ..allt ovan är sådana lögner och känner mig så otroligt kränkt och ledsen över dessa påståenden .. vad kan jag göra för att få stopp på alla dessa lögner som sprids runt mig ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är aldrig kul när någon talar illa om en, i vissa fall kan det rent ut vara en brottslig handling. Aktuellt blir brottet förtal, där någon utpekar någon annan som brottslig eller på annat sätt klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta den andra för missaktning (5 kap. 1 § BrB). Bedömningen ska utgöras i ljuset av den utpekades perspektiv. Att du känner dig kränkt och ledsen kan medföra att dessa påstående anses utgöra förtal. Måste även poängtera att det kan vara svårt att bevisa förtal då det kan resultera i ord mot ord.

Brottet förtal är ett s.k. enskilt åtal, till skillnad från allmänt åtal, där den utsatte väcker åtal (47 kap. 1 § RB). Detta innebär att du själv måste föra talan vidare i domstol. Första steget är däremot att polisanmäla händelserna och förmedla att du vill att åtal väcks i målet. Därefter avgöra åklagaren om det finns nog med bevis för att väcka åtal. Finner åklagare att bevisläget ser bra ut för denne talan vidare. Väljer åklagaren att lägga ner åtal kan du, eftersom det avser ett enskilt åtal, föra talan vidare själv. Det medför andra processuella nackdelar, ett av dessa är att ifall du för talan vidare och förlorar måste stå för dina egna och andra partens rättegångskostnader.

Slutsats

Mitt råd är att du informerar personen om att du är medvetet om att hon går runt och pratar klandervärd om dig. Att detta även är en brottslig handling, detta kanske medför att personen slutar. Om det inte fungerar så är nästa steg att du polisanmäler händelsen.

Hoppas detta svara på din fråga, har du frågor eller ytterligare funderingar är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare