förtal om otrohet

Hej!

Min fråga gäller "förtal". För ca. 2 månader sedan ringde en bekant till mig och sa att min fru hade varit otrogen mot mig med hans bror. När jag konfronterade min fru sa hon att detta var en lögn och att det inte var sant. Vidare kontaktade jag den andra brodern som också sa att detta var en lögn och att han inte förstod varför hans bror sprider såna lögner. Detta har även spridits till flera av min släkt bl.a. min mor och mina barn och orsakad stort lidande hos mig och min fru. Jag spelade in samtalet med den person som sa till mig att min fru varit otrogen, med min telefon utan att han viste om det, så jag har detta som bevis. Kan jag anmäla denna person för förtal?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal är stadgat i brottsbalkens 5 kap. 1 § (BrB). Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd

i sitt levnadssätt eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömes för

förtal. Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om ett brott

föreligger. Det bör även nämnas att om din fru har varit otrogen eller inte har inte betydelse för bedömningen om förtal ska anses föreligga.

Kan din bekanta dömas till förtal?

Som utgångspunkt är inte otrohet ett brott i lagens mening. Men genom att din bekanta lämnar denna

informationen finns det utrymme för att argumentera för att att uppgiftslämmanren utpekat din fru som klandervärd

i sitt levnadssätt (grund av den påstådda otroheten) i syfte att utsätta henne för andras missaktning. Däremot

går det att diskutera om det är i tillräckligt allvarlig beskaffenhet för en fällande dom. Det finns inga tidigare

domar som är vägledande här. Men som utgångspunkt skulle jag nog säga att det inte är tillräckligt.

Vidare måste informationen fått spridning. i doktrin framgår det att det inte behöver röra

sig om någon större spridning. Det räcker i princip med att uppgiften lämnas till en enda utomstående person vilket det i fallet gjorts. Uppgiftslämnaren måste vidare ha haft uppsåt att skada den omtalade personens

anseende genom att lämna uppgiften för att kunna dömas till ansvar för förtal.

Sammanfattningsvis

Det finns en möjlighet att uppgiftslämnaren skulle kunna dömas för förtal, det som talar emot är att uttalandet

inte skulle vara av tillräckligt allvarlig art för en fällande dom. Den avvägningen är däremot upp till domstolen att

avgöra.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte får du gärna kontakta våra erfarna jurister!

Melina PapadopoulosRådgivare