Förtal - vad är det och vad kan jag göra åt det?

Kan jag anmäla en person som anklagar mej för att ha stulit min mammas pengar och smycken?? Anklagar mej inför mina släktingar , hemtjänstpersonal och mina barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken upprörande situation att någon anklagar dig inför dina nära och kära. Enligt var du berättar finns det möjlighet att klassa anklagelserna som brottet förtal.

Vad är förtal?

En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning ( 5 kapitlet 1 § Brottsbalken).

En anklagelse om att du skulle ha stulit från din mor är ett sådant utpekande som kan träffas av bestämmelsen om förtal. Att personen även sprider anklagelserna till dina nära och kära innebär att personen vill utsätta dig för andras missaktning.

I vissa undantagssituationer klassas dock anklagelser inte som förtal. Om anklagandet har varit försvarligt och om man kan bevisa att den var sann, eller att man har haft skälig grund att anta att den var sann, utgör inte anklagandet ett brott. Jag ser dock inte hur det är försvarligt att sprida sådan information till dina barn eller släktingar, min bedömning är därför att ryktena inte omfattas av undantaget.

Hur anmäler jag förtal?

Förtal är ett brott som enligt huvudregeln hamnar under så kallat enskilt åtal (5 kapitlet 5 § Brottsbalken). Enskilt åtal innebär till skillnad från allmänt åtal att målsägande själv är den som väcker åtal (47 kapitlet 1 § Rättegångsbalken). Enskilt åtal kan vara knepigt eftersom det finns många processuella regler att förhålla sig till i en rättegång. Vidare är enskilt åtal tidkrävande och kan bli väldigt kostsamt, förlorar du målet kan du möjligtvis få stå för motpartens rättegångskostnader.

Finns särskilda skäl kan åklagare välja att väcka allmänt åtal (5 kapitlet 5 § Brottsbalken). Om det föreligger särskilda skäl beror på bland annat hur stor spridning påståendena har men också att allvarliga anklagelser sprids till familjemedlemmar. Det finns alltså en möjlighet att åklagare väcker och för åtal i ditt fall.

Första steget är att anmäla händelserna till polisen med en vädjan att du vill att åtal väcks i målet. Tar åklagare beslut om att allmänt åtal inte ska väckas har du möjlighet att väcka enskilt åtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare