FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/10/2021

Fortkörningsböter och belastningsregistret

Hej,

Åkte på fortkörning. Kollat runt lite grann men finner inget tydligt om detta hamnar i Belastningsregistret eller liknande.

Fick skriva på boten på plats.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken lag är relevant?

Svaret på din fråga går att finna i Lag (1998:620) om belastningsregister (LBR).

Hamnar en bot för fortkörning i belastningsregistret?

En fortkörningsbot är en påföljd för ett brott som du gjort dig skyldig till, och eftersom det är en påföljd kommer den att registreras i belastningsregistret (3 § första punkten LBR). Värt att nämna är att det inte heller spelar någon roll om körkortet drogs in eller ej, ordningsboten registreras oavsett eftersom alla fällande domar registreras i registret. Det kommer dock inte att vara kvar där för alltid, utan gallras (försvinner) fem år efter dagen du erkände och skrev på boten (17 § nionde punkten LBR). Vid ett utdrag ut belastningsregistret är det dock inte alltid så att alla belastningar syns, utan det beror på vad för sorts utdrag som begärts.

Jag hoppas att du fått svar på din frågor. Om det fortfarande finns någonting du funderar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare