Förundersökningen har lagts ner, möjlighet att återuppta?

polisanmälde en person för stöld på arbetsplats där vi tog han på bar gärning och många vittnen kan vittna att han stal, men förundersökningen las ner utan att prata med några vittnen. hur lång tid brukar det ta att få igång förundersökningen igen efter att man krävt att ta upp fallet på nytt? är det normalt att förundersökningen bara läggs ner sådär utan att vittnen förhörs och att vi inte ens får reda på information om förundersökningen osv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En förundersökning drivs av en åklagare eller en polis. Bestämmelser om en förundersökning finns i 23 kap rättegångsbalken, RB. Rent generellt kan sägas att den syftar till att först utreda om ett brott begåtts och därefter ge ett så bra underlag som möjligt för att kunna väcka åtal.

Trots att en förundersökning inletts är det inte säkert att det leder till ett väckande av åtal. Enligt 23 kap 4 § st 2 och 4a § så kan åklagaren besluta att lägga ner åtalet. Så ja, det är normalt att en förundersökning läggs ner, förutsatt att det finns grund för det. Om en utredning läggs ner gör inte polis eller åklagare något mer med utredningen. Det finns olika anledningar till en nedläggning, men i ditt fall handlar det troligen om att kostnaderna för förundersökningen inte står i rimlig proportion till sakens betydelse och brottets straffvärde inte skulle överstiga tre månaders fängelse (23 kap 4a § st 1). Det är alltså förmodligen så att det är ett för ”lindrigt” brott för att det ska anses uppväga de kostnader som en förundersökning innebär. Är det så, är nog era möjligheter att förundersökningen återupptas små.

Är det istället så att förundersökningen lagts ner på grund av att det inte fanns tillräcklig bevisning, kan förundersökningen återupptas om nya omständigheter framkommit. Vad som händer är att åklagaren bedömer om det framkommit nya uppgifter. Har det gjort det, ska beslutet om nedläggning omprövas.

Tyvärr är det väldigt få beslut som ändras, så oavsett anledningen till nedläggningen kommer förundersökningen i ditt fall troligtvis inte att återupptas.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare