Förundersökningsbegränsning

Varför hämtar inte polisen in bevismaterial när de vet var det finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning. Den rättsliga grunden för att lägga ned utredningar som skulle kunna vara fruktbara förutsatt att mer bevis hämtas in återfinns i Rättegångsbalken 23 kap 4 a "En förundersökning får (...) läggas ned om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottets straffvärde inte överstiger fängelse i tre månader, eller om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelser om åtalsunderlåtelse...". Hoppas det besvarar din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare