Förutsättningar för andrahandsuthyrning av hyresrätt och inneboende

Hej,

Jag har fått avslag på min ansökan om att hyra ut min lägenhet i andrahand av min hyresvärd.

Studerar för tillfället och hyran är lite väl hög och CSN är lite för lågt för att kombinera.

Måste jag ha min hyresvärds godkännande för att hyra ut delar av min lägenhet (inneboende)?

Mvh A

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Uthyrning av hyresrätt i andra hand

När det gäller uthyrning av hyresrätt i andra hand krävs ett godkännande från hyresvärden för att det ska vara tillåtet. Som framgår av din fråga har du redan kontaktat hyresvärden och ansökt om att få hyra ut din hyresrätt i andra hand, men fått avslag. Nästa möjlighet är att ansöka till hyresnämnden om att få hyra ut din lägenhet i andra hand. En sådan ansökan kan du göra här. För att hyresnämnden ska ge dig tillåtelse att hyra ut din lägenhet i andra hand krävs så kallade "beaktansvärda skäl". Det kan exempelvis vara tillfälliga studier/tillfälligt arbete på annan ort, sjukdom, längre utlandsvistelse, speciella familjeförhållanden osv. Det krävs även att den som är tänkt att hyra i andra hand är en skötsam person och att hyran inte överstiger skälig hyra enligt 12 kapitlet 55 § jordabalken.

Inneboende i hyresrätt

Att hyra ut en del av lägenheten är tillåtet om du själv bor kvar i lägenheten. Detta kallas att ha hyra ut en del av lägenheten till en inneboende. Att hyra ut en del av lägenheten medan även du bor kvar i lägenheten kräver inget tillstånd från hyresvärden. Du får ta ut hyra av den inneboende för den delen av lägenheten som den inneboende använder.

Som slutgiltigt svar på din fråga; du behöver inte ha din hyresvärds godkännande om du avser att hyra ut en del av din lägenhet till en inneboende så länge du själv bor kvar i lägenheten.

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare