FrågaSKATTERÄTTAvdrag31/08/2019

Förutsättningar för att två personer i samma hushåll ska få använda sig av ROT-avdrag

Hej!

Jag äger en bostadsrätt själv men min sambo kommer bo med mig och vara skriven på adressen. Har vi båda rätt att göra ROT-avdrag för 50 000 kr/år eller måste jag skriva över en andel av bostadsrätten på honom först?

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Som du skriver gäller är taket för ROT-avdrag (sedan 1 juli 2019) 50 000 kronor per person och år. Ett av kraven för att få göra RUT-avdrag är att man äger bostaden när arbetet utförts. För att både du och din sambo ska kunna använda er av RUT måste du således skriva över halva bostadsrätten på honom. Detta görs enklast med ett gåvobrev (svaret på din fråga är alltså "ja").

Du kan läsa mer om villkoren för RUT här.

Du kan läsa mer om gåvobrev här.

Lawline RådgivareRådgivare