Förutsättningar för ensam vårdnad

Hej!

Jag har en dotter med npf-problematik som bor heltid hos mig sedan våren 2017 Hon är snart 16. Hennes pappa valde att flytta till Norge när hon i februari 2017 inte längre klarade av att bo hos honom varannan vecka.

Han har konstant motarbetat mig och dottern i våra försök att få skolan att anpassa och ge henne stöd.

Han blev utkastad från samarbetssamtalen på soc och vägrar att lyssna på dottern när hon berättar hur han får henne att må. Han skuldbelägger och ifrågasätter henne.

Hon vill ha så lite kontakt som möjligt med sin pappa. Hon säger att hon älskar honom, men att han bara får henne att må dåligt.

Han har inte hört av sig en enda gång till mig för att fråga hur det går, hur dottern mår eller om han kan hjälpa till med något.

Alla papper som ska skrivas på av båda vårdnadshavarna oavsett vad det är, ska han tjafsa om. Samtidigt är han inte delaktig i hennes vardag och skola överhuvudtaget... Dottern är autist och har andra svårigheter på det, och vill byta namn. Hon har kallat sig för något annat länge och mår mycket bättre av det. Pappan vägrar låta henne byta, men det är inte han som ser hur hon mår av sitt gamla namn vs sitt nya. Hon har försökt att resonera med honom utan framgång.

Detta blev droppen och därför undrar jag om jag kan söka och få egen vårdnad för att slippa hans kontrollerande och ständiga motarbetande? Han är ändå frånvarande i allt och jag tar hand om rubbet kring dottern. Hur funkar det i så fall?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningar för gemensam vårdnad

Gemensam vårdnad förutsätter att föräldrarna har ett någorlunda konfliktfritt samarbete. Det betyder inte att föräldrarna alltid måste vara överens men barnet får inte drabbas negativt av föräldrarnas konflikter. Du skriver att trots samarbetssamtal har du och dotterns pappa inte kunnat enas och att det på grund av era samarbetssvårigheter bland annat blir problematiskt med papper som ska skrivas på av båda vårdnadshavarna.

Detta tillsammans med att pappan flyttat utomlands och saknar någon direkt kontakt med dottern tyder på att vårdnaden inte bör vara gemensam. Eftersom din dotter är i övre tonåren ska henens vilja (med beaktande av eventuella diagnoser) beaktas i frågor som rör vårdnaden (6 kap. 2 a § 3 st. föräldrabalken).

Vill du få till en ändring av vårdnaden från gemensam till ensam vårdnad och du och fadern inte kan avtala om detta ska du vända dig till rätten (6 kap. 5 § föräldrabalken). Omständigheterna du angav tillsammans med dotterns vilja tyder på att det finns förutsättningar för att tillerkänna dig vårdnaden ensam.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare