Förutsättningar för uppskov, beräkning och schablonbeskattning

Hej!

Jag och min sambo har köpt vår första lägenhet tillsammans. Han hade sedan tidigare en lägenhet som har gjorde vinst på vid försäljning.

Han undrar nu om han får göra uppskov på denna vinst eller om han måste skatta för den?

Hans lägenhet såldes för 2,2 milj, med en vinst på 1,1milj.

Vår nya lägenhet kostade oss 3,6 milj där han satte in 1 milj i kontantinsats plus att vi ska äga 50/50 på resten av kostnaden. Hans totala kostnad för bostaden blir därför 2,3 milj.

Vad gäller, får man räkna ut hur mycket någon äger av den nya lägenheten och om försäljningen av den gamla lägenheten understiger i vårt fall 60 % av den nya lägenheten så får man göra uppskov på den gamla vinsten?

Vänliga hälsningar,

Sandra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din sambo får göra uppskov eller inte beror bland annat på när han sålt sin tidigare bostad och när ni flyttar in i er nya lägenhet och jag saknar sådana uppgifter. Istället skriver jag allmänt om uppskov och de delar jag tror är relevanta för er.

1. Vad krävs för uppskov och vad finns det för olika typer av uppskov?

Enligt 47 kap. 7 § Inkomstskattelag (1999:1229) så får uppskov göras om din sambo köper en annan bostad före utgången av det år då han sålde sin tidigare lägenhet. Han måste också flytta in i den nya lägenheten senaste 2 maj året därefter. Detta kallas slutligt uppskov.

Om så inte skulle vara fallet för din sambo, det vill säga om han inte uppfyller kraven ovan, så kan han istället få ett preliminärt uppskov enligt 47 kap. 8 § Inkomstskattelag (1999:1229).) Ett preliminärt uppskov varar bara ett år. Vid nästa års deklaration måste du antingen begära slutgiltigt uppskov eller återföra uppskovet till beskattning, jfr 47 kap. 9 § Inkomstskattelag (1999:1229)

Vidare finns också krav på den gamla lägenheten, exempelvis måste din sambo ha bott där i minst 1 år eller 3 av de senaste 5 åren enligt 47 kap. 3 § Inkomstskattelag (1999:1229).

2. Hur beräknas uppskovsbeloppet?

När din sambo köper en dyrare bostad (så som ni berättar om) så motsvarar uppskovsbeloppet kapitalvinsten ökad med tidigare uppskovsbelopp. I frågan står inget om att din sambo har tidigare uppskovsbelopp, så jag utgår från att hans uppskovsbelopp blir den kapitalvinst om 1.1 miljoner han har gjort.

Det din sambo ska göra är att yrka på uppskov (med 1.1 miljoner) i sin inkomstdeklaration i samband med kapitalvinstberäkning. Om han får uppskov kommer han betala en skatt på ungefär 0,5 % av uppskovsbeloppet på årlig basis enligt 47 kap. 11 b § Inkomstskattelag (1999:1229). Det blir ca 5 500 kronor/år. Schablonintäkten brukar vara förifylld på din inkomstdeklaration.

En annan sak som är bra att veta är att din sambo inte ska betala skatt på uppskovsbeloppet det år din sambo deklarerar försäljningen, utan först nästkommande år och sedan så länge uppskovet varar.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare