FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 13/03/2017

Förutsättningar och tillvägagångssätt för anmälan till diskrimineringsombudsmannen

Hej, jag har en fråga ang. diskrimineringsersättning.

Jag blev utsatt för sexuellt ofredande av en kollega/anställd på företaget (som jag inte känner eller arbetar nära med). Han bland annat tafsade på mig samt blottade sig. Ärendet är polisanmält och ett skadestånd kan komma att betalas ut om han blir dömd för det han gjort. Hur går man tillväga om man även vill anmäla för diskriminering samt få en ersättning?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutom att polisanmäla brottet och yrka på skadestånd kan anmälan till diskrimineringsombudsmannen (DO) komma ifråga. DO tar emot anmälningar om överträdelser av diskrimineringslagen (DiskrL) (här). Inledningsvis kan nämnas att min bedömning är att diskrimineringslagen tyvärr inte omfattar den situation du beskriver, åtminstone kan du inte anmäla din kollega till diskrimineringsombudsmannen. Det som dock kan komma ifråga är om du anser att din arbetsgivare har brustit i sin skyldighet att utreda och vidta åtgärder mot de sexuella trakasserierna (se 2:3 DiskrL).

På denna länk finner du anmälningsblanketter som du kan skriva ut, fylla i och skicka in den till diskrimineringsombudsmannen via e-post eller brev. Den anmälningsblankett som är aktuell för dig i så fall är den som heter "Anmälan om diskriminering eller missgynnande på en arbetsplats". Närmare information om hur du går tillväga finns på den länkade sidan.

Om din arbetsgivare brustit i sin skyldighet blir hen skyldig att betala ut en diskrimineringsersättning till dig (5:1 DiskrL).

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare