FrågaFAMILJERÄTTGod man19/01/2022

Förvaltarskap

Om man har en förälder med alzheimers och inte klarar att sköta sin ekonomi, kan en förvaltare få använda sig av den sjukes bankid för att kunna sköta dennes ekonomi?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Förordnas förvaltarskap inskränks rättshandlingsförmågan och huvudmannen förlorar helt eller delvis sin rättshandlingsförmåga. Lagreglerna som rör god man och förvaltare finns i föräldrabalkens 11 kap, som ni hittar här. Enligt 11 kap 9 § föräldrabalken har förvaltaren inom ramen för förvaltaruppdraget ensam rådighet över den enskildes egendom och företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget. Huvudmannen förlorar sin rättskapacitet och får då inte ingå några avtal på egen had.

Om rättshandlingsförmågan inskränks helt och hållet bör förvaltaren använda sig att sitt eget BankID, då det endast är förvaltarens elektroniska signering som kommer bli juridisk bidade i sitationen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sophie Amalie BöjeRådgivare