FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/06/2018

Förvanskning av urkund

Om jag misstänker att någon förfalskat en namnteckning på ett kvitto på ett köp av hund, hur går man till väga att kunna få ett original? Kan man få hjälp via tex polisanmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att förfalska sin namnteckning på t.ex. ett kvitto är att se som antingen förvanskning av urkund (den mer ringa varianten) eller förfalskning av urkund (normalgraden). Vad förfalskning av urkund samt förvanskning av urkund innebär kan du läsa i 14 kap. 1-2 §§ Brottsbalken.

I din situation skulle jag absolut rekommendera att polisanmäla, helst så fort som du fick kännedom om händelsen om det var du som blev utsatt då det är viktigt i bland annat ersättningssyfte. Om du vill få tag i originalkvittot som ett led i att häva köpet av hunden eller liknande så rekommenderar jag ändå att du upprättar en polisanmälan och följer deras instruktioner i ärendet samt att du naturligtvis kontaktar säljaren och informerar om att det inte var du som gjorde köpet.

Naturligtvis utgår jag ifrån informationen du har bifogat i din fråga, vilket tyvärr inte är väldigt mycket, men om det är en fråga av stor vikt för dig rekommenderar jag att du kontaktar en jurist för hjälp då det endast är så mycket man kan göra över nätet på detta sätt.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare