Förverkande av hyresrätt

Jag driver ett kafe i Lund, vår hyresvärd är Lunda fastigheter, i vår kontrakt står 3 år med uppsägningstid 9 mån, om inget uppsägning sker löper 3 år till. Jag har sköt mina hyror ordentlig. Kan hyresvärden säga upp mig? På vilka grunder då?

Tack för svar

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta i vilka situationer ditt hyresavtal kan sägas. Eftersom denna fråga rör hyra och fastigheter så är det jordabalkens 12 kap. 42 § vi ska titta i för att finna ett svar.

En hyresrätt gällande lokal kan förverkas (sägas upp) under följande omständigheter:

Om man är försenad med hyran vid ett flertal tillfällenOm man hyr ut lokalen i andrahand utan hyresvärdens tillståndOm man är vårdslös och orsakar utbrott av ohyra (mögel osv) eller vanvårdar lokalenOm man använder lokalen till brott eller i brottsliga sammanhangOm man struntar i att utföra en uppgift som har skrivits med i hyreskontraktet som är av yttersta vikt för hyresvärden att man utför

Annars har hyresvärden rätt att i god tid efter cirka 3 år från senaste förlängningen säga upp avtalet.

Detta innebär för dig att om kontraktet går ut och hyresvärden vill säga upp detta så har hen rätt till det. Skulle du av någon anledning uppfylla kraven nämna ovan så kan kontraktet sägas upp i förtid.

Hoppas att detta var till hjälp

Oscar RudénRådgivare